Este blog no apoya la difusión de contenidos con derechos de autor (excepto los casos en los que el autor da su permiso para ello o los difunde de manera gratuita).
Aquest blog no dona suport a la difusió de continguts amb dret d'autor (exceptuant els casos en els que l'autor en dona permís o els difon de manera gratuïta).
This blog does not support the dissemination of copyrighted content (except for cases in which the author gives permission for it or spreads for free).

miércoles, 20 de abril de 2011

Ressenya de Dogfight

Dogfight es un joc publicat per la editorial Ludotecnia dins de la seva línia Cliffhanger que ens permet endinsar-nos en una temàtica poc explorada, per no dir mai tractada, als jocs de rol: L’ús de l’aviació com arma a la Gran Guerra (1914 – 1918). El marc de referència temporal pot ser d’interès per a totes les persones a les que li agradi la Historia o que vinguin de l’àmbit dels jocs de guerra de tauler, ja que en una mica més de 100 planes ens podem submergir de forma ràpida en el que va suposar pilotar un aeroplà construït bàsicament amb fusta i tela, sense cabina pressuritzada, sense radio i la majoria de les vegades sense poder disposar de paracaigudes quan el nostre aparell cau a plom al ser tocat pel foc enemic...




El manual de Dogfight comparat amb el manual de Llamada de Cthulhu (La Factoria de Ideas, 1998)
Comparació del llom dels dos manuals
Portada de Dogfight
Contraportada de Dogfight
 El contingut del manual es divideix en 7 parts o volums que tracten els temes següents:

Volum 1. La historia: Ens introdueix breument a la 1ª Guerra Mundial mostrant-nos el complicat panorama europeu en el que las diferents potencies s’estaven preparant per a una guerra que va tenir com a detonant l’assassinat de l’Arxiduc Francesc Ferran, l’hereu de la corona austrohongaresa, a Sarajevo. En aquesta part també se’ns explica les diferents estratègies que els contrincants van desenvolupar per a usar l’aviació inicialment com a mètode d’observació per a passar a ser una arma clarament ofensiva.

Volum 2. Els homes: Ens explica les regles necessàries per a crear els pilots que interpretaran els jugadors, podent escollir entre Reclutes, Veterans o Asos; també podrem personalitzar-los mitjançant un conjunt de Trets Positius i Negatius.

Planes 30 i 31 (Volum 2)
Volum 3. Les màquines: Ens mostra un bon assortiment d’aeroplans de la època (11 alemanys, 7 britànics, 1 nord-americà i 1 austríac)  que comprenen avions de reconeixement, avions de caça i bombarders (en aquest apartat no consta cap descripció de les altres aeronaus usades al conflicte: els dirigibles).

Planes 52 i 53 (Volum 3)
Planes 56 i 57 (Volum 3)
Volum 4. Les regles: Aquí es descriu el conjunt de regles bàsiques (sistema Madre) que s’usa al joc i que es summament senzill, basat en tirades de daus de 10 cares.

Volum 5. El combat: Es concentra en explicar les normes de combat aeri i el llistat de maniobres especials que poden executarels pilots; també es donen detalls dels diferents tipus d’armament i els seus efectes sobre avions i éssers humans.

Volum 6. Las partides: Conté consells per a dissenyar les nostres missions i un llistat de Personatges No Jugadors (PNJs) per a usar-lo en aquestes.

Volum 7. Apèndixs: Conté notes sobre l’ambientació del joc que ens serviran per a enriquir les partides que anem a arbitrar.

Fitxa d’avió i índex del manual
En definitiva, Dogfight es un joc que els hi agradarà a tothom amb coneixements d’Història o que vulgui ampliar horitzons, però també es pot usar amb una mica d’esforç en altres èpoques o ambientacions, com per exemple en aventures pulp dels anys 20 o 30 fins i tot en el gènere de space opera (i prenc com a exemple l’ultima part de l’Episodi IV: Una Nova Esperança, quan els caces de l’Aliança Rebel i l’Imperi s’enfronten damunt de la Estrella de la Mort).

Aquesta entrada tambè està disponible en els següents idiomes:
Castellano English

No hay comentarios:

Publicar un comentario